آسمانیها

کانون فرهنگی عاشورا (آسمانیها)

آسمانیها

کانون فرهنگی عاشورا (آسمانیها)

شب یلدا

 

 

  شب یلدا را به نور قرنها قِدمت جاری نگه داریم .

 

تپشهای قلبم را به باور خاطره هایم پیوند می زنم ، و سرزمینی را که همزاد با خاک است و کهن تر از تاریخ ، برای نوباوگان خاک و تازه به دوران رسیدگان تاریخ زمزمه می کنم . زمزمه می کنم که : من از نسل شب شکنان روزگارم ، من از نسل نورآفرینان پاک ، از سلاله پاک آریائیان بردبارم ، منم میراث هزار ساله زمین ، از دل شبهای یلدا ، جشن مهر و روشنایی به ما ارمغان میرسد .

« ماه دلداده مهر است و این هر دو سر بر کار خود دارند که زمان کار ماه شب است و مهر روزها بر می آید . ماه بر آن است که سحرگاه  راه بر مهر ببندد و با او در آمیزد ، اما همیشه در خواب می ماند و روز فرا می رسد که ماه را در آن راهی نیست . سرانجام ماه تدبیری می اندیشد و ستاره ای را اجیر می کند، ستاره ای که اگر به آسمان نگاه کنی همیشه کنار ماه قرار دارد و عاقبت نیمه شبی ستاره ، ماه را بیدار می کند و خبر نزدیک شدن خورشید را به او می دهد . ماه به استقبال مهر می رود و راز دل می گوید و دلبری می کند و مهر را از رفتن باز می دارد . در چنین زمانی است که خورشید و ماه کار خود را فراموش می کنند و عاشقی پیشه می کنند و مهر ، دیر بر می آید و این شب ، «یلدا» نام می گیرد . از آن زمان هر سال مهر و ماه تنها یک شب به دیدار یکدیگر می رسند و هر سال را فقط یک شب بلند و سیاه وطولانی است که همانا شب یلداست. »

 آیین شب یلدا یا شب چله ، خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت ، تندرستی ، فراوانی و شادکامی هستند . در این شب هم مثل جشن تیرگان ، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است . حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن ، آینده گویی می کنند .

اما همه این ها ترفندهایی است تا خانواده ها گِرد یکدیگر جمع شوند و بلندترین شب سال را با شادی و صفا سحر کنند .

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
مانی پنج‌شنبه 29 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:03 ب.ظ http://maniyeman.blogsky.com

سلام خوشحالم که اولین نفرم که عید و بهت تبریک میگم عیدت مبارک

محمد نا صر یکشنبه 2 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:07 ب.ظ

ترتیبی بدهید که افراد عضو شوند و هر هفته مطالب به ایمیلشان ارسال شود . با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد